Antalisawards | SENZATIILE MEMORABILE ALE UNEI SIMPLE ATINGERI
16407
post-template-default,single,single-post,postid-16407,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

SENZATIILE MEMORABILE ALE UNEI SIMPLE ATINGERI

SENZATIILE MEMORABILE ALE UNEI SIMPLE ATINGERI

Un studiu privind influenta texturii si a aspectului tactil

Poate ca nu ai realizat, dar creierul tau s-a preocupat intreaga ta viata cu catalogarea senzatiilor, formelor si greutatii a tot ce ai atins vreodata. Acest proces se numeste memorie tactila si este motivul pentru care muschii tai stiu cu exactitate cum sa dozeze forta  pentru a prinde o sticla de apa, imediat ce o vezi. Ceea ce este la fel de fascinant in ce priveste memoria tactila este ca toate aceste informatii sunt inmagazinate in creier, impletindu-se cu alte amintiri de ordin senzorial sau emotional, fie ca o faci in mod constient sau nu. 

Timeless creative

In articolul sau despre experienta manipularii si citirii unei carti, Charles Spence, Profesor in Psihologie experimentala la Universitatea Oxford, spunea despre„superioritatea informatiilor codificate in memorie prin experiente multisenzoriale fata de experientele unisenzoriale”. Mai precis, retinem mai bine informatiile unei experiente, atunci cand sunt stimulate mai multe simturi. Acesta vorbeste despre un studiu care arata ca avem tendinta de a retine mai bine mesajul unei carti pe care am citit-o tinut-o in maini, decat mesajul unei publicatii pe suport digital, si asta pentru ca sunt mai multe simturi implicate in acest proces.

 

penone_370x229.jpg Atelier Felt
GIUSEPPE PENONE, PELLE DEL MONTE 2012, ©PENONE BUSINESS CARDS FOR ATELIER FELT ON CURIOUS MATTER
Daca retinem un mesaj mai bine atunci cand mesajul este tiparit pe hartie, si daca amintirile de tip senzorial interactioneaza, este de inteles sa consideram ca o textura placuta ne va lasa o impresie si o amintire la fel de placuta legat de ce am citit. Devine astfel fundamental sa ne gandim la textura si aspectul hartiei pe care o alegem pentru a tipari. Asa cum explica lingvista Naomi Baron, “Mirosul si vazul sunt cele mai relevante simturi cand ne referim la citit, dar simtul tactil poate fi cel mai important dintre toate”.

Pentru fiecare textura, o reactie diferita 

A fost realizat un studiu privind efectul catorva dintre cele mai importante experiente senzoriale atunci cand atingem o hartie: greutatea ei, netezimea (sau lipsa ei), grosimea, textura….iata cateva rezultate pe scurt:

In analizarea perceptiei calitatii, studiul arata: “Cantarirea in mana, ca atunci cand tinem ceva greu, este un gest tipic pentru a aprecia calitatea si costul” (Charles Spence). De exemplu, studiile au aratat ca atunci cand este prezentat un meniu “greu”, clientii au tendinta sa considere mancarea oferita ca fiind de un standard superior, fata de situatia in care este prezentat un meniu “usor”.1

Alte cateva studii au aratat ca texturile percepute subiectiv ca fiind netede au fost preferate celor cu aspect mai rugos. 2

 The White Review Art Anthology Olin paper>In mod similar, texturile care au un nivel ridicat de frictiune (ganditi-va la folia de plastic) sunt mult mai putin apreciate.3
> Reclamele tiparite pe hartii premium au un impact pozitiv asupra perceptiei de unicitate si excusivitate a produsului promovat.4>  Texturile care induc o senzatie de “natural”, prin copierea unor texturi observate in natura aduc, de asemenea, un raspuns pozitiv aditional 5.

 

THE WHITE REVIEW ART ANTHOLOGY,
PRINTED ON OLIN PAPER

 

 

TextureIn cazul materialelor de comunicare tiparite, concluzia este ca textura hartiei va influenta ideea mesajului pe care il transmite. Poate defini, in egala masura, perceptia unei marci sau a unui produs. Intorcandu-ne la cazul senzatiei de natural, o hartie mata si cu o suprafata neregulata poate oferi ideea de produs natural, care mai departe va oferi perceptia de brand natural (daca ne gandim la etichete de vin, produse alimentare sau cosmetice).

Ideea aceasta de „naturalete” este de fapt legata de conceptul de “Transfer de senzatii”, asa cum explica Prof. Spence: “‘Transferul de senzatii’ se refera la efectul observabil prin care asteptarile sau senzatiile consumatorilor (in mod constient sau nu) cu privire la un (…) recipient/ambalaj se transfera si se observa in felul in care coteaza in sine acel produs.”

 

Cand ceea ce atingem schimba felul in care gandim 

Pe de alta parte, o suprafata neteda si lucioasa poate evoca senzatia de produs realizat artizanal si poate fi mai potrivita pentru tehnologii avansate.
Dar este timpul sa consideram un alt factor interesant. Si anume ideea de congruenta vs. incongruenta. Si anume faptul ca nu este  absolut necesar sa ramai fidel limbajului tau de brand. Conform unui studiu, daca esti un brand perceput ca fiind inovator, poti sa culegi beneficii si din a transmite semnale contradictorii (desi asta nu se aplica acelor companii percepute ca fiind traditionale).

Fat Duck, un restaurant din UK dintre cele mai inovatoare in anii 2000, a fost unul din primele care a utilizat hartie pentru plicuri cu textura cu aspect de piele. Cand vezi o hartie care arata normal, memoria ta tactila poate ghici deja senzatia pe care ti-o da acel plic – imagineaza-ti surpriza atunci cand descoperi ca nu e asa, si in loc sa ai senzatia ca atingi o hartie, simti ca atingi o piele fina.

Daca alegerea unei texturi congruente poate fi un mod de a-ti sublinia mesajul, incongruenta poate fi cheia pentru a face din mesajul tau ceva memorabil.

Studiile despre efectul diverselor texturi abia a inceput, comparativ cu cele despre efectele culorilor, sau ale mirosului, etc. Dar cu aceste cateva elemente, putem deja sa incepem sa experimentam. Gandeste-te la cartea Aviary’s Cocktail Book, la care s-au folosit diverse tipuri de hartii, pentru a marca diferenta dintre capitole. O idee pe care Prof.  Spence o dezvolta: „Intr-o carte, poti descoperi diverse tipuri de hartii, pentru a marca sectiunile diferite ce o compun. Pot fi hartii pe care le vezi diferit, sau hartii pe care la simti la atingere ca fiind diferite. „, adaugand nivele de senzatii mesajului, transformandu-l in ceva cu adevarat memorabil.

Pe masura ce neurostiintele si stiintele comportamentale progreseaza pe taramul multisenzorialitatii, companii inovatoare, precum si diverse afaceri de tip start-up, redescopera puterea texturilor, a atingerii, a simtului tactil, intr-o noua perspectiva. Acum este timpul pentru a experimenta in moduri creative noi, pentru ca lumea de maine va fi, cu siguranta, o lume senzoriala.

Shitsukan — the Multisensory Perception of Quality, Charles Spence

Textures that we like to touch: An experimental study of aesthetic preferences for tactile stimuli, Etsi, Gallace, Spence

Textures that we like to touch: An experimental study of aesthetic preferences for tactile stimuli, Etsi, Gallace, Spence

Haptic Sensation and Consumer Behaviour: The Influence of Tactile, Racat, Capelli

Shitsukan — the Multisensory Perception of Quality, Charles Spence

Tags:
,