30 oct. Tot ce dorești să știi despre felicitări
Este acea perioadă din an
Pe măsură ce sezonul Sărbătorilor se apropie, companiile din lumea întreagă se confruntă cu provocarea de a trimite clienților o felicitare care să reflecte propria identitate într-o manieră de neuitat. Acest an ar putea fi, mai mult decât oricând, momentul pentru a realiza o legătură mai strânsă cu clienții, de a lăsa o impresie plăcută și memorabilă. Dar oare de unde provine această tradiție de a trimite felicitări? Ce le face să fie de neuitat? Există peste tot în lume un standard în acest sens? I-am rugat pe partenerii noștri de pe glob să ne spună mai multe despre asta, și să ne transmită sfaturile lor în ce privește stilul și eticheta specifice fiecărei piețe. Dar mai întâi, vă vom spune o poveste.
Totul a început cu un om prea ocupat să le scrie prietenilor
Când vedem proiectele incredibil de creative care sunt realizate acum în fiecare an în atelierele de grafică, e greu să ne imaginăm că felicitările de Sărbători produse profesionist nu erau, până în 1960, în majoritatea cazurilor, decât cel mult niște cărți de vizită simple, semnate de cel care le trimitea. Înainte de acest moment, felicitarea de Sărbători era o tradiție împărtășită doar de familie și prieteni. Originea sa poate fi identificată clar, ceea ce o face să fie una din puținele tradiții de Crăciun ale cărei origini nu este controversată.
În 1843, Sir Henry Cole, promotor și protector al serviciului postal britanic, a găsit o soluție ușoară la restanțele poștale de pe biroul său. Fiind foarte strict în a răspunde tuturor mesajelor primite prin poștă, Sir Cole avea de scris circa 1000 de felicitări. A rugat atunci un prieten artist, pe John Callcott Horsley, să picteze o cartolină, care să reprezinte o cină în familie – însă a prezentat și copii ce beau vin la masa, ceea ce a fost un adevărat scandal la acea vreme. Pe spate, a dispus să fie tipărite câteva urări, și a completat fiecare felicitare cu numele destinatarului. Și astfel a creat prima felicitare de Crăciun. Aceeași felicitare a fost copiată ani întregi, până ce artiștii au decis să realizeze una proprie, dar tradiția s-a răspândit și curând a înflorit și în afara Regatului Britanic. Din Rusia Imperialistă, până în Statele Unite și Japonia, trecând prin Europa, era o tradiție să vizitezi rudele în ziua de după Crăciun și de după Anul Nou. În cazul în care nu puteau participa, musafirii lăsau de obicei o notă scrisă pentru a transmite urările lor. Felicitarea a fost adoptată destul de repede în lumea întreagă, ca o alternativă mai practică.
Se consideră că în 1875, Louis Prang, un litograf prusac care a emigrat și s-a stabilit în Boston, a creat prima felicitare de Crăciun din Statele Unite. El a adus și elemente noi procesului de imprimare al felicitării. Până la acea vreme, cartolinele se tipăreau alb-negru și erau apoi pictate de mână, ceea ce le făcea destul de scumpe. Prang învățase însă în Germania tehnica cromolitagrafiei, ceea ce i-a permis să imprime felicitările în cantități mai mari, fiind începutul popularizării felicitărilor. Pe cealaltă parte a globului, comercianții ruși au introdus pe piață tradiția felicitărilor în anul 1890, cumpărand felicitări care nu aveau tipărite urări, și adăugând de mână urări în limba rusă. Și cum se întâmplă atunci când un fenomen face înconjurul lumii, evoluția sa s-a diversificat, pentru a se adapta fiecărei regiuni.
Cum a pictat Dali o felicitare Hallmark, și cum a ajuns Moș Crăciun într-o navă spațială
Industria felicitărilor, așa cum o cunoaștem noi astăzi, a început în 1915, cu o companie americană numită The Hall Brothers company. Atunci când și-au dat seama că oamenii nu au loc să scrie pe o cartolină tot ce au de spus, aceștia au schimbat formatul de tip carte de vizită, la cel pe care îl știm din zilele noastre – 10 x 15 cm, pliată în două și plasată într-un plic. Compania a comandat în următoarele decenii lucrări de artă ale unor pictori de renume pentru a decora felicitările respective, nume precum Norman Rockwell sau Salvador Dali.
Noul format a avut un succes imediat, iar în 1925 numele companiei s-a schimbat, devenind Hallmark.
Cam în același timp, în Rusia, Revoluția din 1917 a produs schimbări și la nivel cultural, punând capăt tradiției felicitărilor de Sărbători, și a durat până prin 1940, când s-a găsit un tip de felicitare în URSS, dar care celebra doar sosirea Anului Nou. Felicitările, de multe ori cu imagini de război, erau realizate pentru a informa poporul soviet despre victoriile împotriva armatei naziste, și abia după moartea lui Stalin au început să apară din nou felicitări având ca temă reprezentări ale lui Moș Gerilă, Omul de zapadă, bradul de Crăciun, etc. Chiar și atunci însă, felicitările erau pline de propagandă, fiind de multe ori legate de mesajele vremii, cum ar fi cucerirea spațiului sau expedițiile în Antarctica. În zilele noastre, felicitările de Revelion sunt o tradiție bine împământenită în Rusia și în țările slavice.
Trimiterea de felicitări: ponturi din lumea întreagă
MOMENTUL
Majoritatea experților noștri au fost de acord cu privire la momentul trimiterii: ar trebui trimise la începutul lunii decembrie, și sub nici o formă nu trebuie să ajungă după ajunul Anului Nou. Însă, există și excepții de la regulă.
În primul rând ar fi unele țări ortodoxe, cum ar fi Rusia, Ucraina sau Georgia. Dupa cum explică și expertul nostru, Elena Berezina, „Rusia sărbătorește Crăciunul Ortodox pe 7 ianuarie, deci trimiterea felicitării spre sfârșitul lunii decembrie este considerat ceva normal. ”
O altă excepție este Franța. După cum explică expertul nostru, Jérôme Noyelle: „În Franța poți trimite felicitările până spre sfârșitul lunii ianuarie, nu este considerat a fi o problemă, și de multe ori primim aceste felicitări după Anul Nou, cu cele mai bune urări pentru noul an „.
În Japonia însă, momentul este crucial, întrucât felicitările de An Nou (Nengajo) trebuie înmânate exact în data de 1 ianuarie. Pentru a putea realiza acest miracol, poșta japoneză oferă clienților posibilitatea de a depune felicitările spre pătrare, până la data când vor putea fi trimise, astfel încât să ajungă pe 1 ianuarie. Când primești Nengajo, nu ești bine văzut dacă nu răspunzi, deci dacă ai primit felicitarea de la cineva căruia nu i-ai trimis o astfel de felicitare, este acceptabil să trimiți o alta înapoi până pe 7 ianuarie. Însă, este de reținut că nu se obișnuiește să trimiți felicitări unei familii care a avut un deces în anul ce abia a trecut.
Deci, ca regulă generală, trimiterea felicitărilor la începutul lunii decembrie este o metodă sigură. Desigur, în cazul Chinei, Coreei sau Vietnam-ului, care sărbătoresc noul an în februarie, sau Cambodgia și Laos, care o fac în aprilie, regulile se schimbă, ca de altfel în majoritatea țărilor asiatice.
STILUL
Deși stilul felicitărilor tinde să devină mai omogen în era Pinterest, anumite particularități se disting în anumite țări.
În Japonia, tradiția Nengajo pune adesea în valoare acel animal din zodiacul anului ce urmează, de obicei pe un fond pastel.
În Statele Unite, există o tendință puternică de a folosi citate motivaționale pe felicitările de Anul Nou. Și la fel ca în Franța, nu este ilustrat în mod deosebit Crăciunul, cât mai ales urările de fericire și succes pe felicitări de Anul Nou. Expertul nostru Daiga Mažvilaitė-Varnienė explică faptul că în Lituania “hârtiile metalice sunt foarte populare, dar există o tendință în creștere spre hârtii cu nuanțe și suprafețe cât mai naturale. Sunt preferate culorile deschise, și un design delicat. Fără hârtii lucioase, fără tipar lucios, cum este lăcuirea UV sau folio”. În mod similar, Saskia Rautzenberg menționează faptul că “în Germania, tendința este de a alege o hârtie de foarte bună calitate, cu un design simplu, în culorile Crăciunului, dar fără efecte spectaculoase”.
În Spania, Raquel Palencia vorbește cu entuziasm despre proiecte de felicitări extrem de îndrăznețe, în care hârtia devine vectorul unei experiențe senzoriale.
În Rusia, deși urările de Crăciun nu sunt prezente pe felicitări, ilustrațiile fac ades referire la Crăciunul tradițional și la temele de iarnă. Rusia are și o altă particularitate, dacă ai ratat felicitările de An Nou, experții noștri spun că nu trebuie să îți faci griji, întrucât Ziua Femeii este pentru companii un moment mult mai important pentru a comunica prin intermediul unei felicitări.
Având aceste repere în minte, sunteți de acum gata pentru a trimite felicitările voastre în întreaga lume. Dar înainte de a face asta, vom adăuga un ultim pont: am observat de-a lungul anilor că anumite companii sunt atât de preocupate de întrecerea pe zona de creativitate, încât uită să includă în felicitări și urările specifice. În aceste vremuri de distanțare fizică, felicitările ne pot fi de ajutor pentru a comunica cu partenerii, dar nu uitați să le adresați acestora și un mesaj. Experiența senzorială oferită de hârtie poate fi exact ce trebuie pentru a întări legătura cu aceștia, după aceste câteva luni ce au trecut, și ne așteptăm să vedem proiecte ce se vor naște într-un moment în care experiențele senzoriale sunt necesare mai multe decât oricând.